TEMPLATE oBDS_Diagnose (oBDS_Diagnose)

TEMPLATE IDoBDS_Diagnose
ConceptoBDS_Diagnose
DescriptionNot Specified
PurposeNot Specified
References
Authorsdate: 2023-08-23; name: Alina Rehberg; email: rehberg.alina@mh-hannover.de; organisation: Medizinische Hochschule Hannover
Other Details Languagedate: 2023-08-23; name: Alina Rehberg; email: rehberg.alina@mh-hannover.de; organisation: Medizinische Hochschule Hannover
Other Details (Language Independent)
  • Licence: This work is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.
  • Custodian Organisation: HiGHmed
  • Original Namespace: org.highmed
  • Original Publisher: HiGHmed
  • Custodian Namespace: org.highmed
  • Sem Ver: 1.0.0
  • PARENT:MD5-CAM-1.0.1: 7A42F6892858C51A256733E8288064BA
  • Build Uid: 8c7d4bd0-61bb-40a3-88d9-be37a7980038
  • MD5-CAM-1.0.1: fec25302d710060f4ebcff699435890b
  • Original Language: ISO_639-1::de
Language useden
Citeable Identifier1246.169.3348
Root archetype idopenEHR-EHR-COMPOSITION.report.v1
oBDS_DiagnoseoBDS_Diagnose: Document to communicate information to others, commonly in response to a request from another party.
Other Context
Report IDReport ID: Identification information about the report.
StatusStatus: The status of the entire report. Note: This is not the status of any of the report components.
Modul_AllgemeinModul_Allgemein: Modul_Allgemein
SozialdienstkontaktSozialdienstkontakt: *
PsychoonkologiekontaktPsychoonkologiekontakt: *
StudienteilnahmeStudienteilnahme: *
Modul_MammaModul_Mamma: Modul_Mamma
Praetherapeutischer_MenopausenstatusPraetherapeutischer_Menopausenstatus: *
HormonrezeptorStatus_ProgesteronHormonrezeptorStatus_Progesteron: *
HormonrezeptorStatus_OestrogenHormonrezeptorStatus_Oestrogen: *
Her2neuStatusHer2neuStatus: *
PraeopDrahtmarkierungPraeopDrahtmarkierung: *
IntraopPraeparatkontrolleIntraopPraeparatkontrolle: *
TumorgroesseInvasivTumorgroesseInvasiv: *
TumorgroesseDCISTumorgroesseDCIS: *
Modul_DarmModul_Darm: Modul_Darm
RektumAbstandAnokutanlinieRektumAbstandAnokutanlinie: *
RektumAbstandAboralerResektionsrandRektumAbstandAboralerResektionsrand: *
RektumAbstandCircResektionsebeneRektumAbstandCircResektionsebene: *
RektumQualitaetTMERektumQualitaetTME: *
RektumMRTDuennschichtAngabemesorektaleFaszieRektumMRTDuennschichtAngabemesorektaleFaszie: *
ArtEingriffArtEingriff: *
RektumAnzeichnungStomapositionRektumAnzeichnungStomaposition: *
GradRektumAnastomoseninsuffizienzGradRektumAnastomoseninsuffizienz: *
ASAASA: *
  • 1: 1 
  • 2: 2 
  • 3: 3 
  • 4: 4 
  • 5: 5 
RASMutationRASMutation: *
Modul_ProstataModul_Prostata: Modul_Prostata
AnlassGleasonScoreAnlassGleasonScore: *
DatumStanzenDatumStanzen: *
AnzahlStanzenAnzahlStanzen: *
0..100
AnzahlPosStanzenAnzahlPosStanzen: *
0..100
CaBefallStanzeCaBefallStanze: *
  •  Coded Text
  •  Proportion
    • Percent
PSAPSA: *
  • Unitary
DatumPSADatumPSA: *
KomplPostPO_ClavienDindoKomplPostPO_ClavienDindo: *
Modul_Malignes_MelanomModul_Malignes_Melanom: Modul_Malignes_Melanom
Sicherheitsabstand_PrimaertumorSicherheitsabstand_Primaertumor: *
-1..150
TumordickeTumordicke: *
  • Unitary
LDHLDH: *
1..10000
UlzerationUlzeration: *
Modul_DKKRModul_DKKR: Modul_DKKR
Meldung_EW_DKKRMeldung_EW_DKKR: *
  • 1: 1 
  • 2: 2 
  • 3: 3 
  • 5: 5 
Meldung_AustauschMeldung_Austausch: *
  • 1: 1 
  • 2: 2 
  • 9: 9 
GPOH_TherapiestudienpatientGPOH_Therapiestudienpatient: *
unbekannt_neinunbekannt_nein: *
TherapiestudieTherapiestudie: *
GPOH_TherapiestudiennameGPOH_Therapiestudienname: *
GPOH_TherapiestudiennummerGPOH_Therapiestudiennummer: *
Syndrom_oder_sonstigesSyndrom_oder_sonstiges: *
TumordiagnoseTumordiagnose: Details about a single identified health condition, injury, disability or any other issue which impacts on the physical, mental and/or social well-being of an individual.
Clear delineation between the scope of a problem versus a diagnosis is not easy to achieve in practice. For the purposes of clinical documentation with this archetype, problem and diagnosis are regarded as a continuum, with increasing levels of detail and supportive evidence usually providing weight towards the label of 'diagnosis'.
Data
Primaertumor_DiagnosetextPrimaertumor_Diagnosetext: Identification of the problem or diagnosis, by name.
Coding of the name of the problem or diagnosis with a terminology is preferred, where possible.
Terminology: http://fhir.de/CodeSystem/bfarm/icd-10-gm
Value set: terminology://fhir.hl7.org/ValueSet/$expand?url=http://fhir.de/ValueSet/bfarm/icd-10-gm
  • (Teilweiser) Verlust der oberen Extremität, beidseitig (Teilweiser) Verlust der oberen Extremität, beidseitig 
  • (Teilweiser) Verlust der unteren Extremität, beidseitig (Teilweiser) Verlust der unteren Extremität, beidseitig 
  • 21-Hydroxylase-Mangel [AGS Typ 3], klassische Form 21-Hydroxylase-Mangel [AGS Typ 3], klassische Form 
  • 21-Hydroxylase-Mangel [AGS Typ 3], Late-onset-Form 21-Hydroxylase-Mangel [AGS Typ 3], Late-onset-Form 
  • AB0-Isoimmunisierung beim Fetus und Neugeborenen AB0-Isoimmunisierung beim Fetus und Neugeborenen 
  • AB0-Unverträglichkeitsreaktion AB0-Unverträglichkeitsreaktion 
  • Abdominale Aktinomykose Abdominale Aktinomykose 
  • Abdominales Kompartmentsyndrom Abdominales Kompartmentsyndrom 
  • Abdominalgravidität Abdominalgravidität 
  • Abhebung von Netzhautschichten Abhebung von Netzhautschichten 
  • Abhängige (asthenische) Persönlichkeitsstörung Abhängige (asthenische) Persönlichkeitsstörung 
  • Abhängigkeit (langzeitig) vom Aspirator Abhängigkeit (langzeitig) vom Aspirator 
  • Abhängigkeit (langzeitig) vom Respirator Abhängigkeit (langzeitig) vom Respirator 
  • Abhängigkeit (langzeitig) von unterstützenden Apparaten, medizinischen Geräten oder Hilfsmitteln, anderenorts nicht klassifiziert Abhängigkeit (langzeitig) von unterstützenden Apparaten, medizinischen Geräten oder Hilfsmitteln, anderenorts nicht klassifiziert 
  • Abklärung einer Disposition für Kardiomyopathien Abklärung einer Disposition für Kardiomyopathien 
  • Abklärung einer Disposition für maligne Herzrhythmusstörungen Abklärung einer Disposition für maligne Herzrhythmusstörungen 
  • Abknickung und Striktur des Ureters ohne Hydronephrose Abknickung und Striktur des Ureters ohne Hydronephrose 
  • Abknickung und Striktur des Ureters ohne Hydronephrose mit Infektion der Niere Abknickung und Striktur des Ureters ohne Hydronephrose mit Infektion der Niere 
  • Ablatio chorioideae Ablatio chorioideae 
  • Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik an sonstigen näher bezeichneten Körperstrukturen Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik an sonstigen näher bezeichneten Körperstrukturen 
  • Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Extremitäten Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Extremitäten 
  • Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Harnorgane Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Harnorgane 
  • Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Leber und der Gallenwege Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Leber und der Gallenwege 
  • Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Lunge Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Lunge 
  • Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Mamma [Brustdrüse] Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Mamma [Brustdrüse] 
  • ... +17064 
VariantVariant: Specific variant or subtype of the Diagnosis, if relevant.
For example: 'acute motor axonal neuropathy' as a variant of Guillain-Barre Syndrome. Coding of the name of the variant with a terminology is preferred, where possible.
Histology gradingHistology grading: The degree of differentiation of the tumor cells is assessed histologically.
Histology gradingHistology grading: Histological degree of differentiation of the tumor cells.
  • G1 (Well differentiated) 
  • G2 (Moderately differentiated) 
  • G3 (poorly differentiated) 
  • G4 (Undifferentiated) 
  • Not definable 
  • Low-grade malignancy (G1-G2) 
  • Moderately malignant (G2-G3) 
  • Highly malignant (G3-G4) 
  • Unknown 
  • Does not apply 
  • Borderline 
Tumor classification ICD-OTumor classification ICD-O: International Classification of Diseases for Oncology. ICD-O-3 is a dual classification. It contains both a topographical code and a histological code for each neoplasm. The topographical describes the site of the neoplasm; in general, it uses the same three- or four-character codes as used in ICD-10 for malignant neoplasms. This results in a greater accuracy in the encoding of the topography of benign tumors than achieved in ICD-10. The morphological code describes the cell type of the neoplasm and its biological behaviour. It thus characterises the neoplasm itself.
Morphologie_ICD_O_CodeMorphologie_ICD_O_Code: To record the type of cell that has become neoplastic and its biologic activity with the morphology code according to the International classification of diseases for oncology (‎‎ICD-O)‎‎.
There are three parts to a complete morphology code: 4 digits – Cell type (histology) 1 digit – Behavior 1 digit – Grade, differentiation or phenotype In ICD-O morphology codes, a common root codes the cell type of a given tumor, while an additional digit codes the behavior. The grade, differentiation, or phenotype code provides supplementary information about the tumor.
Terminology: http://terminology.hl7.org/CodeSystem/icd-o-3
Value set: terminology://fhir.hl7.org/ValueSet/$expand?url=https://www.medizininformatik-initiative.de/fhir/ext/modul-onko/ValueSet/mii-vs-onko-icdo3-morphologie
  • 8822/1 | Abdominale Fibromatose 
  • 8504/2 | Abgekapseltes papilläres Karzinom 
  • 8343/3 | Abgekapseltes papilläres Karzinom 
  • 8504/3 | Abgekapseltes papilläres Karzinom mit Invasion 
  • 8158/3 | ACTH-produzierender Tumor 
  • 9261/3 | Adamantinom der langen Röhrenknochen 
  • 9351/1 | Adamantinöses Kraniopharyngeom 
  • 8210/2 | Adenocarcinoma in situ in adenomatösem Polypen 
  • 8263/2 | Adenocarcinoma in situ in tubulovillösem Adenom 
  • 8261/2 | Adenocarcinoma in situ in villösem Adenom 
  • 8140/2 | Adenocarcinoma in situ o.n.A. 
  • 9013/0 | Adenofibrom o.n.A. 
  • 8200/3 | Adenoid-zystisches Karzinom 
  • 8098/3 | Adenoides Basalzellkarzinom 
  • 8075/3 | Adenoides Plattenepithelkarzinom 
  • 8245/3 | Adenokarzinoidtumor 
  • 8215/3 | Adenokarzinom der Analdrüsen 
  • 8390/3 | Adenokarzinom der Hautanhangsgebilde o.n.A. 
  • 8210/3 | Adenokarzinom in adenomatösem Polypen 
  • 8220/3 | Adenokarzinom in familiärer adenomatöser Polypose [FAP] 
  • 8221/3 | Adenokarzinom in multiplen adenomatösen Polypen 
  • 8263/3 | Adenokarzinom in tubulovillösem Adenom 
  • 8261/3 | Adenokarzinom in villösem Adenom 
  • 8573/3 | Adenokarzinom mit apokriner Metaplasie 
  • 8255/3 | Adenokarzinom mit gemischten Subtypen 
  • ... +1179 
Morphologie_FreitextMorphologie_Freitext: To record the term (narrative description/synonyms) of the morphology code according to the International classification of diseases for oncology (‎‎ICD-O)‎‎.
Primaertumor_Topographie_ICD_OPrimaertumor_Topographie_ICD_O: The topographical describes the site of the neoplasm.
In general, it uses the same three- or four-character codes as used in ICD-10 for malignant neoplasms.
Terminology: http://terminology.hl7.org/CodeSystem/icd-o-3
Value set: terminology://fhir.hl7.org/ValueSet/$expand?url=https://www.medizininformatik-initiative.de/fhir/ext/modul-onko/ValueSet/mii-vs-onko-icdo3-topographie
  • C76.2 | Abdomen o.n.A. 
  • C24.1 | Ampulla Vateri 
  • C21.1 | Analkanal 
  • C21 | Analkanal und Anus 
  • C76-C80 | Anderer oder mangelhaft bezeichneter Sitz 
  • C16.3 | Antrum ventriculi 
  • C21.0 | Anus o.n.A. 
  • C18.1 | Appendix vermiformis 
  • C30-C39 | Atemwege [Respirationstrakt] und intrathorakale Organe 
  • C39.8 | Atemwege [Respirationstrakt] und intrathorakale Organe, mehrere Bereiche überlappend 
  • C69.9 | Auge o.n.A. 
  • C69 | Auge und Augenanhangsgebilde 
  • C69.8 | Auge und Augenanhangsgebilde, mehrere Teilbereiche überlappend 
  • C69-C72 | Auge, Gehirn und sonstige Teile des Zentralnervensystems 
  • C44.1 | Augenlid 
  • C47.9 | Autonomes Nervensystem o.n.A. 
  • C76.3 | Becken o.n.A. 
  • C41.4 | Beckenknochen, Kreuzbein, Steißbein und zugehörige Gelenke 
  • C77.5 | Beckenlymphknoten 
  • C44.4 | Behaarte Kopfhaut und Haut am Hals 
  • C49 | Bindegewebe, Subkutangewebe und sonstige Weichteile 
  • C49-C49 | Bindegewebe, Subkutangewebe und sonstige Weichteile 
  • C49.1 | Bindegewebe, Subkutangewebe und sonstige Weichteile der oberen Extremität und der Schulter 
  • C49.2 | Bindegewebe, Subkutangewebe und sonstige Weichteile der unteren Extremität und der Hüfte 
  • C49.5 | Bindegewebe, Subkutangewebe und sonstige Weichteile des Beckens 
  • ... +391 
Primaertumor_Topographie_FreitextPrimaertumor_Topographie_Freitext: To record the term (narrative description/synonyms) of the topography code according to the "International classification of diseases for oncology (ICD-O-3)".
HistologieHistologie: Histologie
Histologie_IDHistologie_ID: *
Tumor_HistologiedatumTumor_Histologiedatum: *
Histologie_EinsendeNrHistologie_EinsendeNr: *
LK_untersuchtLK_untersucht: *
LK_befallenLK_befallen: *
Sentinel_LK_untersuchtSentinel_LK_untersucht: *
Sentinel_LK_befallenSentinel_LK_befallen: *
EvidenzgraduierungEvidenzgraduierung: Dieser Archetyp dient der Dokumentation einer klinischen Bewertung von einer oder mehreren genetischen Varianten.
Die Bewertung einer oder mehrerer genetischer Varianten mithilfe von standardisierten Skalierungen.
Genetische VariationGenetische Variation: Beschreibung der genetischen Variation, auf welche sich die Evidenzgraduierung bezieht. Sollte sich die Evidenzgraduierung auf mehrere genetische Varianten (auch innerhalb desselben Gens) beziehen, muss jede Variation einzeln festgehalten werden.
Die Variante kann aus dem molekularpathologischen Bericht, oder aber auch aus einer externen Datenbank stammen.
BezeichnungBezeichnung: Der vollständige, vom HGNC genehmigte Genname. Es soll der Genname angegeben werden, in welchem die Variation gefunden wurde.
Zum Beispiel: Chromodomain helicase DNA binding protein 5
AuspraegungAuspraegung: Das offizielle, vom HGNC genehmigte Gensymbol, welches eine Kurzform des Gennamens ist.
Zum Beispiel: CHD5
Terminology: local_terms
  • Mutation/positiv 
  • Wildtyp/nicht mutiert/negativ 
  • Polymorphismus 
  • nicht bestimmbar 
  • unbekannt 
Sonstige_AuspraegungSonstige_Auspraegung: Ein Verweis auf die Variante, die bewertet werden soll. Die Variante sollte immer nach der HGVS Nomenklatur annotiert werden. Die Variante sollte auf Proteinebene angegeben werden. Ist eine Region betroffen, die nicht für ein Protein kodiert, so ist die Variante auf DNA Ebene anzugeben.
Zum Beispiel: Protein Nomenklatur: p.G388A oder Gly388Arg DNA Nomenklatur: c.5249C>T
pTNMpTNM: A framework for the pathological classification and stage grouping of malignancies using the TNM system.
Designated as pTNM.
Primary tumour (pT)Primary tumour (pT): Assessment of the extent of the primary tumour.
Coding with a T code appropriate for the tumour type and anatomical site is expected. For example: 'pT1'; or 'pT3'. Represented as 'pT' in the 'TNM assessment'.
Regional lymph nodes (pN)Regional lymph nodes (pN): Assessment of the absence or presence and extent of regional lymph node metastasis.
Coding with an N code appropriate for the tumour type and anatomical site is expected. For example: 'pNX'; or 'pN2'. Represented as 'pN' in the 'TNM assessment'.
Distant metastasis (pM)Distant metastasis (pM): Assessment of the absence or presence of distant metastasis.
Coding with an M code appropriate for the tumour type and anatomical site is expected. For example: 'pM1'. Represented as 'pM' in the 'TNM assessment'.
Lymphatic invasion (L)Lymphatic invasion (L): Assessment of invasion into the lymphatic system.
For example: 'L0 (No lymphatic invasion)'. Represented as 'L' within the 'TNM assessment'.
  • LX 
  • L0 
  • L1 
Venous invasion (V)Venous invasion (V): Assessment of invasion into the venous system.
For example: 'V1 (Microscopic venous invasion)'. Represented as 'V' within the 'TNM assessment'.
  • VX 
  • V0 
  • V1 
  • V2 
Perineural invasion (Pn)Perineural invasion (Pn): Assessment of invasion into the space surrounding nerves.
For example: 'Pn0 (No perineural invasion)'. Represented as 'Pn' within the 'TNM assessment'.
  • PnX 
  • Pn0 
  • Pn1 
Multiple primary tumours (m)Multiple primary tumours (m): Presence of multiple simultaneous primary tumours at a single site.
Represented by the suffix, either as '(m)' or the number of primary tumours added to the T code. For example: 'pT2(m)' or 'pT2(4)'. Represented as 'pm' within the 'TNM assessment'.
  •  Count
  •  Boolean
Multimodality therapy (y)Multimodality therapy (y): Record as True if assessment is performed during or following initial multimodal therapy.
Represented by the prefix 'y' added to the 'TNM assessment'.
Recurrent (r)Recurrent (r): Record as True if assessment is performed for a recurring cancer after a disease-free interval.
Represented by the prefix 'r' added to the 'TNM assessment'.
Autopsy (a)Autopsy (a): Record as True if assessment is performed at postmortem examination.
Represented by the prefix 'a' added to the 'TNM assessment'.
Stage groupingStage grouping: The categorisation of the anatomical stage of the tumour, usually based on pTNM assessment.
For example: carcinoma in situ is categorised as stage 0; or tumours with distant metastasis are categorised as stage IV.
TNM EditionTNM Edition: The edition of the TNM classification system used for the assessment.
cTNMcTNM: A framework for the clinical classification and stage grouping of malignancies using the TNM system.
Designated as TNM or cTNM.
Primary tumour (T)Primary tumour (T): Assessment of the the extent of the primary tumour.
Coding with a T code appropriate for the tumour type and anatomical site is expected. For example: 'T1'; or 'cT3'. Represented as 'T' or 'cT' in the 'TNM assessment'.
Regional lymph nodes (N)Regional lymph nodes (N): Assessment of the the absence or presence and extent of regional lymph node metastasis.
Coding with an N code appropriate for the tumour type and anatomical site is expected. For example: 'NX'; or 'cN2'. Represented as 'N' or 'cN' within the 'TNM assessment'.
Distant metastasis (M)Distant metastasis (M): Assessment of the absence or presence of distant metastasis.
Coding with an M code appropriate for the tumour type and anatomical site is expected. For example: 'M1'; 'cM1a'; 'M1 PUL'; or 'cM0'. Represented as 'M' or 'cM' within the 'TNM assessment'.
Lymphatic invasion (L)Lymphatic invasion (L): Assessment of invasion into the lymphatic system.
For example: 'L0 (No lymphatic invasion)'. Represented as 'L' within the 'TNM assessment'.
  • LX 
  • L0 
  • L1 
Venous invasion (V)Venous invasion (V): Assessment of invasion into the venous system.
For example: 'V1 (Microscopic venous invasion)'. Represented as 'V' within the 'TNM assessment'.
  • VX 
  • V0 
  • V1 
  • V2 
Perineural invasion (Pn)Perineural invasion (Pn): Assessment of invasion into the space surrounding nerves.
For example: 'Pn0 (No perineural invasion)'. Represented as 'Pn' within the 'TNM assessment'.
  • PnX 
  • Pn0 
  • Pn1 
Multiple primary tumours (m)Multiple primary tumours (m): Presence of multiple simultaneous primary tumours at a single site.
Represented by the suffix, either as '(m)' or the number of primary tumours added to the T code in brackets . For example: 'T2(m)' or 'cT2(4)'.
  •  Count
  •  Boolean
Multimodality therapy (y)Multimodality therapy (y): Record as True if assessment is performed during or following initial multimodal therapy.
Represented by the prefix 'y' added to the 'TNM assessment'.
Recurrent (r)Recurrent (r): Record as True if assessment is performed for a recurring cancer after a disease-free interval.
Represented by the prefix 'r' added to the 'TNM assessment'.
Autopsy (a)Autopsy (a): Record as True if assessment is performed at postmortem examination.
Represented by the prefix 'a' added to the 'TNM assessment'.
Stage groupingStage grouping: The categorisation of the anatomical stage of the tumour, usually based on TNM assessment.
For example: carcinoma in situ is categorised as stage 0; or tumours with distant metastasis are categorised as stage IV.
TNM EditionTNM Edition: The edition of the TNM classification system used for the assessment.
Further tumor classificationFurther tumor classification: The archetype 'Additional tumor classification' is used to classify malignant neoplasms according to other tumor classifications, apart from the TNM staging system.
Name of the classificationName of the classification: Specification of the name of the classification. If possible, the coding of the specific classification with a terminology is preferred.
VarianteVariante: Any additional description for the corresponding classification.
StadiumStadium: The stage/group/grade of the malignancy based on the classification.
DatumDatum: The date the classification was determined.
DiagnosesicherungDiagnosesicherung: The level of confidence in the identification of the diagnosis.
If an alternative valueset is required, these values can be added to the DV_TEXT data type in a template.
Terminology: local_terms
  • Klinisch ohne tumorspezifische Diagnostik (nur körperliche Untersuchung) 
  • Klinisch: Klinische Diagnose vor dem Sterbedatum durchgeführt; schließt diagnostische Techniken, inklusive Röntgen, Endoskopie, weitere bildgebende Verfahren, Ultraschall, exploratorische Chirurgie (Laparatomie, etc.) und Autopsie, ohne mikroskopische Gewebediagnose, ein. 
  • Spezifische Tumormarker 
  • Zytologisch: Untersuchung von Zellen aus primären Lokalisationen inklusive Flüssigkeitsaspirationen mittels Endoskopien oder Nadeln. Schließt mikroskopische Untersuchungen von peripheren Blutausstrichen und Ausstrichen von Beckenkammaspirationen ein. 
  • Histologie einer Metastase. 
  • Veraltet; Besser Verwendung von 7.1, 7.2 oder 7.3 
  • Histologie des Primärtumors: Histologische Untersuchung von Gewebe des Primärtumors einschließlich aller Schnitttechniken und Knochenmarksbiopsien. 
  • Histologie Metastase: Histologische Untersuchung des Gewebes aus einer Metastase 
  • Histologie der Autopsie: Histologische Untersuchung des Gewebes bei einer Autopsie 
  • Zytogenetisch und/oder molekularer Test 
  • Unbekannt 
Fruehere_TumorerkrankungFruehere_Tumorerkrankung: A generic section header which should be renamed in a template to suit a specific clinical context.
Frühere TumordiagnoseFrühere Tumordiagnose: Details about a single identified health condition, injury, disability or any other issue which impacts on the physical, mental and/or social well-being of an individual.
Clear delineation between the scope of a problem versus a diagnosis is not easy to achieve in practice. For the purposes of clinical documentation with this archetype, problem and diagnosis are regarded as a continuum, with increasing levels of detail and supportive evidence usually providing weight towards the label of 'diagnosis'.
Data
ICDICD: Identification of the problem or diagnosis, by name.
Coding of the name of the problem or diagnosis with a terminology is preferred, where possible.
Terminology: http://fhir.de/CodeSystem/bfarm/icd-10-gm
Value set: terminology://fhir.hl7.org/ValueSet/$expand?url=http://fhir.de/ValueSet/bfarm/icd-10-gm
  • Z89.3 | (Teilweiser) Verlust der oberen Extremität, beidseitig 
  • Z89.7 | (Teilweiser) Verlust der unteren Extremität, beidseitig 
  • E25.00 | 21-Hydroxylase-Mangel [AGS Typ 3], klassische Form 
  • E25.01 | 21-Hydroxylase-Mangel [AGS Typ 3], Late-onset-Form 
  • P55.1 | AB0-Isoimmunisierung beim Fetus und Neugeborenen 
  • T80.3 | AB0-Unverträglichkeitsreaktion 
  • A42.1 | Abdominale Aktinomykose 
  • R19.80 | Abdominales Kompartmentsyndrom 
  • O00.0 | Abdominalgravidität 
  • H35.7 | Abhebung von Netzhautschichten 
  • F60.7 | Abhängige (asthenische) Persönlichkeitsstörung 
  • Z99.0 | Abhängigkeit (langzeitig) vom Aspirator 
  • Z99.1 | Abhängigkeit (langzeitig) vom Respirator 
  • Z99 | Abhängigkeit (langzeitig) von unterstützenden Apparaten, medizinischen Geräten oder Hilfsmitteln, anderenorts nicht klassifiziert 
  • Z01.81 | Abklärung einer Disposition für Kardiomyopathien 
  • Z01.80 | Abklärung einer Disposition für maligne Herzrhythmusstörungen 
  • N13.5 | Abknickung und Striktur des Ureters ohne Hydronephrose 
  • N13.67 | Abknickung und Striktur des Ureters ohne Hydronephrose mit Infektion der Niere 
  • H31.4 | Ablatio chorioideae 
  • R93.8 | Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik an sonstigen näher bezeichneten Körperstrukturen 
  • R93.6 | Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Extremitäten 
  • R93.4 | Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Harnorgane 
  • R93.2 | Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Leber und der Gallenwege 
  • R91 | Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Lunge 
  • R92 | Abnorme Befunde bei der bildgebenden Diagnostik der Mamma [Brustdrüse] 
  • ... +17064 
VariantVariant: Specific variant or subtype of the Diagnosis, if relevant.
For example: 'acute motor axonal neuropathy' as a variant of Guillain-Barre Syndrome. Coding of the name of the variant with a terminology is preferred, where possible.
FreitextFreitext: Narrative description about the problem or diagnosis.
Use to provide background and context, including evolution, episodes or exacerbations, progress and any other relevant details, about the problem or diagnosis.
DiagnosedatumDiagnosedatum: Estimated or actual date/time that signs or symptoms of the problem/diagnosis were first observed.
Data captured/imported as "Age at onset" should be converted to a date using the subject's date of birth.
FernmetastaseFernmetastase: A generic section header which should be renamed in a template to suit a specific clinical context.
FernmetastaseFernmetastase: Details about a single identified health condition, injury, disability or any other issue which impacts on the physical, mental and/or social well-being of an individual.
Clear delineation between the scope of a problem versus a diagnosis is not easy to achieve in practice. For the purposes of clinical documentation with this archetype, problem and diagnosis are regarded as a continuum, with increasing levels of detail and supportive evidence usually providing weight towards the label of 'diagnosis'.
Data
FernmetastaseFernmetastase: Identification of the problem or diagnosis, by name.
Coding of the name of the problem or diagnosis with a terminology is preferred, where possible.
Default value: local::399409002::Fernmetastase
VariantVariant: Specific variant or subtype of the Diagnosis, if relevant.
For example: 'acute motor axonal neuropathy' as a variant of Guillain-Barre Syndrome. Coding of the name of the variant with a terminology is preferred, where possible.
LokalisationLokalisation: Identification of a simple body site for the location of the problem or diagnosis.
Coding of the name of the anatomical location with a terminology is preferred, where possible. Use this data element to record precoordinated anatomical locations. If the requirements for recording the anatomical location are determined at run-time by the application or require more complex modelling such as relative locations then use the CLUSTER.anatomical_location or CLUSTER.relative_location within the 'Structured anatomical location' SLOT in this archetype. Occurrences for this data element are unbounded to allow for clinical scenarios such as describing a rash in multiple locations but where all of the other attributes are identical. If the anatomical location is included in the Problem/diagnosis name via precoordinated codes, this data element becomes redundant.
Terminology: local_terms
  • Lunge 
  • Knochen 
  • Leber 
  • Hirn 
  • Lymphknoten 
  • Knochenmark 
  • Pleura 
  • Peritoneum 
  • Nebennieren 
  • Haut 
  • Andere Organe 
  • Generalisierte Metastasierung 
DiagnosedatumDiagnosedatum: Estimated or actual date/time that signs or symptoms of the problem/diagnosis were first observed.
Data captured/imported as "Age at onset" should be converted to a date using the subject's date of birth.